Måndagens movie: The Wolverine
Titel: The Wolverine
Premiär: 26 juli 2013 (Sv)
Längd: 126 min
Genre: Action, Adventure & Fantasy
Medverkande: Hugh Jackman, Will Yun Lee & Tao Okamoto
Betyg på Imdb: 6,8
 
Baserad på superhjälteserien X-Men
Länk till recension på bloggen
 
Andra titlar i samma serie:
 X-Men 
 
 
Handling: Wolverine blir inbjuden till Japan för att ta avsked av mannen som han en gång räddade undan atombomben över Nagasaki. Den åldrade mannen är döende men erbjuder Wolverine ett botemedel mot sin odödlighet som tack för att han en gång räddade hans liv. Den här odödligheten är nämligen en avgörande källa till Wolverines ensamhet och lidande. 
 
Omdöme: Det här är en fristående del från serien X-Men då det nästan inte anspelas något på de tidigare delarna eller mutantkrafter som politiskt maktspel. Det kan tyckas vara ett välkommet avbrott, det är det väl också men samtidigt tycker jag att den här filmen är så mycket sämre än de tidigare att jag nästan saknar de gamla hemtama karaktärerna. Intrigen handlar inte bara om Wolverines inre plågor utan den berör även den döende mannens gigantiska bolag som ska gå i arv och maktkampen är ett faktum. Dessutom finns där en bortgift olycklig dotter och plötsligt ska Wolverine åter igen rädda hela världen. Lägg därtill samurajer och svärdsslagsmål och flera minuter långa stridsscener och beskrivningen känns komplett. 
 
 
 
 
 
#1 - Maria

Har sett tre av X-men-filmerna. Den första tyckte jag var bra, de andra sisådär. Men jag tyckte det var kul med scenerna från Kubakrisen.