Fredagsfråga - Nobelpristagare
 
 
Fredag och bokbloggsjerka och jag tycker att vi drar igång med en gång. Frågan lyder: Vilka nobelpristagare kan man hitta i din bokhylla? alt. vilka nobelpristagare har du läst?

I min bokhylla kan man blott hitta Mo Yan - Vitlöksballaderna för att jag vann den i en tävling. Frågan är om jag någonsin kommer att läsa den? Vilka jag har läst går att räkna upp på ena handen för det är dels Malala Yousafzai - Jag är Malala och Selma Lagerlöf - En herrgårdssägen och sedan är det nog ingen mer. Det är ju inte riktigt min genre om vi säger så, när en deckarförfattare eller en barn- och ungdomsförfattare vinner då kanske ;) 
 
 
#1 - Zelly

Malala Yousafzai - Jag är Malala vill jag så gärna läsa

#2 - Hanneles bokparadis

Mo Yan var tuff att läsa, jag fick hoppa över många sidor hemska beskrivningar....

#3 - Ewelina

Jag har boken om Malala, men jag har inte hunnit läsa boken än :)

#4 - Ugglanoboken

Malalas bok vill jag läsa!

#5 - Sanna

Det finns barn-och ungdomsböcker bland nobelprisförfattarna! T S Eliot "De knepiga katternas bok" eller Kiplings "Djungelboken", till exempel.

#6 - Holavedsbruden Ewa K

Jag hade läst många fler än vad jag själv trodde när jag kollade efter ordentligt.

#7 - Johanna

Ja, när en deckarförfattare vinner och månen trillar ner då lovar jag också att läsa :)

Svar: Haha, jag skriver under på det!
Carolina Edvinsson

#8 - Linda

Gaah, vilken söt pandaunge!!

Malala planerar jag att läsa men vet inte när det blir av.

#9 - Lottens Bokblogg

Selma tillhör mina favoriter, och det finns faktiskt fler läsvärda. Trots att de fått Nobelpriset ;-)

#10 - Monika

Jag ser det nog lite så att en bok kan vara bra trots att författaren fått Nobelpriset, som Flugornas herre, Barabbas och några till :)

#11 - Bokhuset

Tänkte inte alls på Malala eftersom jag hade tankarna låsta på litteraturpriset, men det är ju naturligtvis en väldigt intressant pristagare.

#12 - Sara Pepparkaka

Man varför skulle inte en deckarförfattare, eller barn och ungdomsförfattare kunna vinna, när man riktigt tänker efter.

#13 - Eva Karlsson

Du kanske kan lotta ut Vitlöksballaderna i en egen tävling? :-)

Svar: Ja, det är ju faktiskt ett alternativ! Bättre att den kommer till användning, som med alla böcker så borde den ju läsas..
Carolina Edvinsson

#14 - Lena

Jag tyckte verkligen om Vitlöksballaderna av Mo Yan. den fick mig att vilja läsa mer.

#15 - Marie Eggimann

Nej inte min genre heller

#16 - Boklysten

Vitlöksballaderna väntar i min bokhylla.

#17 - C.R.M. Nilsson

Mo Yan har jag läst och inte blev jag särskilt förtjust i det jag läste. Men jag har hört att Vitlöksballaderna ska vara bättre än Det röda fältet, som var den jag läste.

#18 - Freja

Jag hade läst fler än jag trodde, 10 stycken, men de flesta av dem läste jag när jag var ung. Nu håller jag mig oftast till annan litteratur.