Det är något som inte stämmer
 
 
Titel: Det är något som inte stämmer
Författare: Martina Haag
Antal sidor: 195 (Inbunden)
ISBN: 97891 6420 3816
Publiceringsår: 2015
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Jag springer över heden."
 
Handling: Petras man Anders har blivit kär i någon annan och skilsmässan är ett faktum. Anders tycks ta det hela med ro, han har ju redan stadgat sig med någon annan och påbörjat sitt nya liv medan Petra tvingas kliva upp varje morgon med känslan av att hon vaknar till en mardröm. Något år efter uppbrottet åket hon ensam till en fjällstuga i slutet på vandringssäsongen för att skriva på sin nästa bok. Något som Anders tyckte var en bra idé "Du kan skriva en rolig bok om det här, om du vill [...] sådär lite i underdogperspektiv, som dina andra böcker, om misslyckande sådär på ditt speciella sätt, det är helt okej för mig om du gör det.".
 
 
Omdöme: Jag älskar att läsa ord som gör ont och jag är därför glad att Martina Haag har skrivit den här boken för mig att få ta del av. Samtidigt ger den mig en lite bitter eftersmak, inte på grund av boken i sig utan på grund av mig själv, hur jag så villigt frossar i andras hjärtesorger. Hur jag liksom vältrar mig i det som för någon annan är en helvetisk verklighet, medan jag bara kan stänga boken och återgå till mitt vanliga liv. Men visst finns det en hög igenkänningsfaktor även för mig, annars hade den eventuellt inte berört mig så mycket som den gjorde. Jag har inte alls gått igenom det som Martina har fått gå igenom, och nu tar jag för givet att den till största delen är baserad på det som verkligen hände mellan henne och hennes man, men jag har ju ändå känt sorgen av när kärleken tar slut. När den liksom sinar mellan två människor och en dag inte finns kvar där alls. Inte efter så långt tid och inte efter två små barn. Men vi måste ju någonstans ändå alltid utgå från våra egna erfarenheter när vi läser.
 
Huvudpersonen Petra åker upp till en fjällstuga, långt från civilisationen, för att vara ensam och kanske hitta sig själv igen. För mig blir dessa partier lite utfyllnad eftersom jag mest vill läsa om när själva relationen gick sönder, det som är mest utelämnande och mest tragiskt. Jag vet hur jag låter nu men det var verkligen så det var. Hur en ljusstake på fel plats kan förändra hela livet. 
 
Huvudpersonen Petra orkar inte vara arg längre men jag måste säga att det inte lyser igenom i texten hur arg hon verkligen är och jag tror inte att Martina kommer att ångra att hon skrev den här boken, det tycks inte alls som om den är skriven i affekt utan snarare med en viss distans till det hela. Det finns inget hat gentemot kvinnan som kom emellan, i alla fall inte som jag kan tyda och jag måste säga att det visar på någon form av självbehärskning. Jag tror inte att det finns någon sida att ställa sig på angående det hela men jag tror att den som blir lämnad ändå gärna vill lägga skulden på någon, kanske på sig själv eller kanske på mannen eller kanske på kvinnan som kom och tog hela ens liv ifrån en tills man inser att det inte fanns något man hade kunnat göra annorlunda. Kärleken ger och kärleken tar.
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Martina Haag:
 
#1 - Joelinda

Det gläder mig att du inte tycker att Martina Haag verkar skriva som hämnd eller att hon varit onödigt utlämnande i sin beskrivning av f.d. maken och hans nya kvinna. Jag har läst så många andra recensioner av denna bok de senaste veckorna och tycker att de flesta verkar anse att det är en bok som berör dem starkt men också att det emellanåt blir för privat.

Svar: Kul att man kan bidra med en lite annorlunda vinkling på det. Jag har som sagt svårt att tolka in någon bitterhet utan mest sorg. Sedan får man ju tänka på att den endast vinklar ena perspektivet.
Carolina Edvinsson