Fredagsfråga - Gamla böcker
 
 
Äntligen fredag! Men helgen kommer väl inte att bli sådär jätterolig med tanke på att planen är att packa upp de sista flyttkartongerna och göra iordning. Men vi inleder helgen positivt med veckans Bokbloggsjerka i alla fall: Blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Motivera!
 
När jag läste Litteraturvetenskap så förkovrade jag mig i Mary Shelleys Frankenstein från 1818 och det var nog första gången som jag verkligen djupläste en bok på det sättet och till ett sådant syfte. Jag hade inte läst den på egen hand och hade jag inte haft den som uppgift så hade jag ju bara läst igenom den utan någon närmare eftertanke mer än att den ska vara underhållande. Men den har så många fler plan än så och jag tycker att den är riktigt läsvärd! Och hade jag inte läst den hade jag heller inte snappat upp referensen i Stephen Kings Väckelse. Det var kul att lägga märke till sådana detaljer, hintar i böcker till andra böcker, jag borde kanske bygga min litterära grund lite bättre och läsa fler klassiker med andra ord?
 
 
 
#1 - A ROOM OF MY OWN

visst är det kul när man känner igen de litterära referenserna! fint när böckerna talar med varandra

#2 - Marie Eggimann

Jättekul när man känner igen sådant och när man inte känner igen det blir man sugen på att läsa boken i fråga.

#3 - Holavedsbruden Ewa K

Visst är det spännande att hitta "blinkningarna". Jag är dålig på det och måste nästan få dem skrivna på näsan.

Svar: Ja, jag också måste jag nog erkänna!
Carolina Edvinsson

#4 - KajsaLisa

En klassiker som tyvärr dom flesta av oss bara sett på filmduken.

Svar: Jag har gjort tvärtom, läst boken men inte sett någon filmatisering vad jag kan minnas.
Carolina Edvinsson

#5 - Boklysten

Frankenstein har jag tänkt läsa om men den här gången på engelska.

#6 - Monika

Hintar i böcker till andra böcker är något av det roligaste som finns att upptäcka :)

#7 - C.R.M. Nilsson

Jag läste Frankenstein i skolan, men fastnade inte för den.

Stephen King överlag refererar ju mycket till klassiker i sina verk. Staden som försvann, till exempel, är ju en sorts King-tolkning av Dracula. Benrangel är en tolkning av Daphne du Mauriers Rebecca och så vidare. Men då vet jag att jag ska hålla ögonen öppna efter Frankensteinreferenser när jag läser Väckelse :)

Svar: Jag har läst väldigt lite King, endast Väckelse och någon enstaka novell men kommer förhoppningsvis att läsa mer!
Carolina Edvinsson

#8 - Anna Maja

Frankenstein fick jag också läsa när jag läste litteraturvetenskap. Plus en hel rad andra klassisker som kom att bli favoriter sen :)

Svar: Jag tror Frankenstein var bland de "nyare" vi läste och de andra var lite väl tunga för att bli favoriter ;)
Carolina Edvinsson

#9 - Vargnatts bokhylla

En kollega tipsade mig idag om Frankenstein, jag har den i hyllan så den ska absolut läsas :)

#10 - MissMagic

Åh Frankenstein är en så fantastisk bok! En av mina absoluta favoritböcker. Bara älskar den! :)