Färjan
 
 
Titel: Färjan
Författare: Mats Strandberg
Antal sidor: 477 (Pocket)
ISBN: 97891 1306 0330
Publiceringsår: 2015
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Det är nästan en timme kvar till avgång."
 
Handling: Det är 1200 personer som ska åka på kryssning mellan Sverige och Finland men vad de inte vet är att det döljer sig något ondskefullt ombord. Färjan avgår som planerat och när båten befinner sig mitt ute på havet, långt ifrån land och avskärmad från omvärlden blir plötsligt en mardröm verklighet. Det går inte längre att lita på någon, vem som helst kan komma med döden. 
 
 
Omdöme: Jag avskyr båtar och skulle aldrig komma på tanken att sätta min fot på en finlandsfärja och kanske ännu mindre efter den här läsupplevelsen. Jag känner mig dock tillräckligt bekant med konceptet och det finns så många rykten och historier som omgärdar de där båtarna att de har blivit lite av ett fenomen i sig och det tar verkligen författaren fasta på. Du behöver inte ha åkt en finlandsfärja för att veta exakt hur det går till där, det är sådant som man bara vet och därför är det en miljö som de allra flesta förmodligen har väldigt lätt att leva sig in i och måla upp i huvudet. Genidrag! Att en färja dessutom är helt oskyddad och isolerad ute till havs en stor del av tiden är ju ingridienser som passar ypperligt för en skräckroman. 
 
Det bästa är dock inte själva skräckmomentet, även om jag kanske allra helst hade sett att det var så utan det som är allra bäst med den här boken är personporträtten. Mats Strandberg lyckas verkligen göra vanliga, tråkiga, ordinära karaktärer till livs levande och intressanta människor. Jag menar till exempel Marianne, en kvinna som åker ensam på en finlandsfärja för att mota bort ensamheten som åldern har fört med sig? Eller Dan som är en avdankad schlagerkung? Eller Madde och Zandra som åker för att festa loss? Hur intressant låter det, hur fängslad tror man att man ska bli? Men det är så himla snyggt gjort att det är de helt vanliga människorna, människorna som är precis som du och jag, som får stå i centrum. Här finns inga hjältefigurer, det kommer inte att komma någon orimlig snygging och ta över hela showen. För showen består nämligen av helt vanliga människor. Det är fint och det är häftigt på samma gång.
 
Sedan händer det där som inte ska kunna hända och människorna på båten tvingas samarbeta, det mänskliga hos alla sipprar fram till ytan och det är inte alltid vackert. Handlingen går ifrån individnivån och det blir istället fokus på gruppdynamik, vem ska överleva? För Mats Stramdberg är inte heller helt snäll här, vem som helst kan stryka med. Även de vars perspektiv vi en gång fick ta del av. Det är klart att det är spännande. Boken är dessutom snabbläst och en riktig bladvändare, eventuellt att den kan kännas lite lång. Men alla som en gång har sett Titanic vet att det där med katastrofer till havs kan ta en evinnerlig tid.
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Mats Strandberg:
Cirkeln (Engelsfors-trilogin #1)
Eld (Engelsfors-trilogin #2)
Nyckeln (Engelsfors-trilogin #3)
 
 
#1 - Monika

Åh, du gillade! Nu måste jag snart läsa den :)

Svar: Japp, hög tid! :)
Carolina Edvinsson