Fredagsfråga - Fanfiction
 
Känner ni fredagsfeelingen? Solen lyser, jag slutar tidigt och det är helg på gång. Mmmmmm.. Hoppas att vädret håller i sig i helgen också. Men nu till det viktiga, nämligen fredagsfrågan: Vad anser du om fanfic överlag och har du några bra lästips inom den genren?
 
Den här är ganska lätt att besvara för jag läser inte fanfic. Det närmaste jag har kommit är Femtio nyanser-trilogin som från början var en fanfiction på Twilight och Fangirl som ju handlar om just en tjej som själv skriven fanfiction. Och jag anser väl inget speciellt överlag angående fanfiction, det är säkert kul att skriva och att det finns läsare råder det ju ingen tvekan om. 
 
 
#1 - Lottens bokblogg

Jag har inte läst Femtio nyanser men har aldrig fått ihop kopplingen mellan den och Twilight faktiskt!

Svar: Jag har för mig att jag tyckte att det syntes i framförallt sista boken.
Carolina Edvinsson

#2 - MissMagic

Själv är jag ett stort fan av fanfiction. Därför är det lite upprörande att jag fortfarande inte läst fangirl. Måste få den läst! Den verkar toppen! :)

Svar: Ja, jag tyckte att den var bra! Dock inte själva fanfiction-delen ;) Men kul med någon som gillar fanfiction, har annars mest läst inlägg i den här jerkan som verkar lite negativt inställda.
Carolina Edvinsson

#3 - Boklysten

Jag har läst 50 nyanser men eftersom jag inte läst Twilight (och tänker inte läsa heller) så förstår jag inte riktigt kopplingen dem emellan.

#4 - A ROOM OF MY OWN

är lite osäker på om alla menar samma sak med fanfiction. Fangirl har jag tänkt att jag skulle läsa

Svar: Fangirl gav mig lite insikt i Fanfiction-världen :)
Carolina Edvinsson

#5 - Hanneles bokparadis

nyanser har jag inte läst, trodde det var utvecklingsroman...

#6 - Sanna

Du kan ha läst fanfiction utan att tänka på det - det finns fler spinoffs och litterära blinkningar därute än man kanske först kunde tro! Romeo och Julia är ju t.ex. en spin-off (eller kanske bara en knyckning) av Ovidius Pyramus och Thisbe...

Svar: Så kan det mycket väl vara. Författare och andra kulturarbetare måste ju inspireras av varandra hela tiden och det är klart att det ibland blir likt, medvetet eller omedvetet.
Carolina Edvinsson

#7 - C.R.M. Nilsson

Jag brukade tycka det var kul att skriva fanfic när jag var yngre, men nu blir det mest att jag läser.

Svar: Jag kan tänka mig att det kan vara kul, om man är väldigt insatt i världen redan. Varför uppfinna hjulet på nytt varje gång liksom? ;)
Carolina Edvinsson

#8 - Monika

Jag kan inte påstå att jag är speciellt intresserad av att läsa den :)

#9 - KajsaLisa

Kul upplysning, hade ingen aning om att 50 nyanser var en fanfic.

#10 - Vargnatts bokhylla

Jag har nog ingen speciell åsikt själv, förstår att man kan gilla att läsa det men jag har själv inte gjort det. Mer än första Fifty shades boken då :)

Svar: Lite samma som här då :)
Carolina Edvinsson

#11 - Holavedsbruden Ewa K

Min inställning till fanfic är tämligen liberal, men det ska vara bra gjort.

#12 - Zelly

Jag är inte så insatt i fanfiction och har inte läst några ja om man nu inte räknar med Femtio nyanser-serien ;)