Lilla Berlin: Mina vänner
 
Titel: Lilla Berlin - Mina vänner
Författare: Ellen Ekman
Antal sidor: 155 (Häftad)
ISBN: 97891 8650 9477
Publiceringsår: 2014
Serie: Lilla Berlin #2
Originaltitel: -
Första mening: -

Handling: Varje sida innehåller en liten mininovell där vi får följa storstadsmänniskor på 2010-talet när de åker på julmiddag, firar nyår eller bara hänger framför mobilskärmar. Vardagliga igenkänningsbara situationer skildras med precis humor och satir. 

 
Omdöme: Man ska såklart inte jämföra böcker eller serier eller författare med varandra men Om jag skulle jämföra till exempel Ellen Ekman med Lina Neidestam eller Lilla Berlin med Zelda så tycker jag att Zelda är strået vassare. Varför jag tycker att serierna är jämförbara är för att jag tycker att de snubblar in lite på samma scen. Det är feministiskt och det är roligt och det utspelar sig i samhället vi lever och andas här och nu idag. Det handlar om Facebook och mobilteckning och uteliv och samhällsstrukturer och allt blandas i en salig blandning av högt och lågt. Det som jag tycker är Lilla Berlins främsta fördel är att varje sida är en egen liten miniserie, vi får se endast en scen ur huvudpersonernas liv och behöver inte följa dem i flera sidor för att förstå sammanhanget. Jag antar att det kommer sig från att serien publiceras i flera tidningar och att det då måste vara kort och koncist och slagkraftigt. Anledningen till att jag inte tycker att det blir jättekul är nog egentligen främst för att det känns som om jag har läst det här förut. Vissa serier kanske jag har läst någon annanstans men jag tror också att det har lite med att göra att jag har läst så mycket Zelda på senaste tiden och det känns som om de båda karaktärerna tar upp likartade fenomen. Men ändock det är klart att det är bra och det träffar rätt och jag tycker verkligen att den är läsvärd. 

Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Ellen Ekman:
Lilla Berlin: Netflix & Chill (Lilla Berlin #5) 

Böcker som jag tidigare har läst av Elin Johansson & Ellen Ekman:
Veckan före barnbidraget

Böcker som jag tidigare har läst av Gudrun Schyman & Ellen Ekman:
Homeparty med Gudrun

Böcker som jag tidigare har läst av Charlotte Lanndebo & Ellen Ekman:
Olle och Bolle är bröder