Fejk
 
Titel: Fejk
Författare: E. Lockhart
Antal sidor: 276 (Inbunden)
ISBN: 97891 8787 9302
Publiceringsår: 2017
Serie: -
Originaltitel: Genuine Fraud
Första mening: "Det var ett jävligt bra hotell."

Handling: Imogen är karismatisk, föräldralös och på rymmen från sitt arv. Jule är en fighter, en kameleont och en atlet. En intensiv vänskap. Ett försvinnande. Ett mord, eller kanske två. En farlig romans, eller kanske tre. Lögner och lojalitet, förklädnader och svek. Den amerikanska drömmen, superhjältar, förövare och offer. En tjej som vägrar ge folk vad de begär av henne. En tjej som vägrar vara den hon en gång var.

Omdöme: Stilmässigt är den här boken väldigt speciell i och med att den berättas baklänges. Jag gillar verkligen det konceptet, även om det kanske känns som att man missar en hel del i och med att det tar en stund att dels komma in i det och dels ens förstå vem som är vem av Imogen och Jule. Jag gillar också själva temat i boken med de starka kvinnliga karaktärerna, deras syn på livet och att de inte tar någon skit från någon. Men sen tycker jag tyvärr att det blir lite överdrivet och även om jag egentligen inte har något emot att läsa om huvudpersoner som är svåra att tycka om så är huvudpersonen i denna väldigt speciell och jag tycker att det går till överdrift åt det negativa hållet. Vilket är synd för då förlorar boken lite av sitt tema. Hon är liksom så opålitlig och jag har ibland svårt att avgöra vad som är sant, om vi som läsare verkligen får veta allt och vad hennes avsikter egentligen är. Just det sistnämnda vet jag fortfarande inte riktigt om jag till fullo har förstått? Men hur som en väldigt skickligt skriven bok och jag imponeras av dess upplägg! 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible

Böcker som jag tidigare har läst av E. Lockhart:
Den ökända historien om Frankie Landau-Banks
Kanske är det allt du behöver veta