Måndagens Movie: X-Men Days of the future past
Titel: X-Men: Days of the future past
Premiär: 23 maj 2014 (Sv)
Längd: 131 min
Genre: Action, Adventure & Fantasy
Medverkande: Patrick Stewart, Ian McKellen & Hugh Jackman
Imdb-betyg: 8,7
 
Baserad på superhjälteserien X-Men
Länk till recension på bloggen
Andra titlar i samma serie:
 X-Men 
 
Handling: I framtiden pågår ett krig som inte ens mutanterna kan vinna, det har skapats maskinliknande robotar som kan ta till sig mutanternas krafter och använda den mot dem själva. Ett krig som alltså är lika med utrotning. Charles Xavier har kommit fram till en lösning, att resa tillbaka i tiden och ändra händelseförloppet som har lett fram till det här och till sin hjälp har han sitt gamla crew med bland annat Wolverine i spetsen. Resan går tillbaka till 70-talet och det handlar om att hindra Mystique från att döda mannen som har visat sig vara orsaken till krigets början.
 
Omdöme: Jag vet inte riktigt om det är en uppföljare och en fortsättning eller ännu en prequel och inte gör slutet det lättare för mig heller. Att ändra historien gör ju att hela serien ändras, så det känns som om alla filmer nu varit helt i onödan eftersom de ändrat på historien? Det blir helt enkelt många frågor och jag känner väl inte riktigt att jag får svar på dem. Det gäller nog dessutom att man har ganska bra koll på de tidigare filmerna, eftersom det förekommer så många referenser, och som tur var har vi ju haft ett utdraget maraton här hemma så jag kände väl att jag i alla fall hade ganska bra koll på läget. Även om det ändå inte hjälpte helt och fullt för förståelsen. Däremot måste jag ge en stor eloge till Evan Peters som gör sin roll som Quicksilver lysande men framförallt rolig! Helt klart filmens höjdpunkt. Så helt okej film men med lite krånglig handling, känns som gjord för den riktiga fanatikern.