Fredagsfråga - Böcker för 6-12 åringar
 
 
Dags för fredagsfrågan igen! Veckans fråga kommer från Boktjuven Ingerun: Jag tycker att nya barnböcker för barn 6-12 år får lite för lite uppmärksamhet. Kan du bidra med en lista på de bästa böckerna för 6-9 och 9-12 som kom ut förra året? Jag fuskar dock lite och tar med någon sprillans ny titel också, kan ju inte skada tänker jag.
 
1. Anna-Clara Tidholm - Min brorsa heter Noa (6-9 år)
Eftersom jag recenserade den här alldeles nyligen så får den självklart vara med.
 
2. Martin Widmark - LasseMajas detektivbyrå, Brandkårsmysteriet (6-9 år)
Finns ju ungefär hundra böcker känns det som. Jag har läst Hotellmysteriet och Diamantmysteriet.
 
3. Suzanne Collins - Gregor, krigarens död (9-12 år)
En serie som jag tror passar många barn, väldigt spännande och ganska läskig. 
 
4. Holly black & Cassandra Clare - Järnprovet (9-12 år)
Den här kan jag inte rekommendera för jag har inte läst den jag har lånat hem den så förhoppningsvis blir den läst snart och därför får den vara med på listan.
 
5. Jeff Kinney - Dagbok för alla mina fans (9-12 år)
Det här är en av de böcker som nästan aldrig finns inne på biblioteket eftersom de ständigt blir utlånade, så då får man väl anta att den går hem som publiken?
 
 
#1 - Vargnatts bokhylla

Ja Dagbok för alla mina fans är ju otroligt populär :) Jag har aldrig läst någon själv, men vet att min lillebror på 12 år gillar dom :)

#2 - Ewelina

Lassemajas detektivbyrå tyckte jag om att läsa när jag var liten :-)

#3 - Ewelina

Lassemajas detektivbyrå tyckte jag om att läsa när jag var liten :-)

#4 - Bokhuset

Många bra tips som även jag själv som vuxen är sugen på att läsa. :-)

#5 - Hanneles bokparadis

tack för tipset, nya för mej.

#6 - Hanneles bokparadis

tack för tipset, nya för mej.

#7 - Kattugglan

Järnprovet ligger även i min hög och väntar. Osis att det är så otroligt många böcker i den där högen för kag når aldrig ner till den!

#8 - Mia Eggimann

Bra tips, många bekanta

#9 - Klimakteriehäxan

Tror alla ungar gillar Lasse-Maja. Tidholms böcker har jag inte läst på länge, men förr var hon härligt originell!

#10 - Hannah

Johanna lindbäcks bok Kanske Ihop borde helt klart få stå med på listan. Jag rent utsagt älskade nästan den, haha! Passar lika bra där barn som för ungdomar!

Svar: Jag läste Vi måste sluta ses på det här sättet och gillade den inte alls, men kanske får ge henne en ny chans då :)
Carolina Edvinsson

#11 - Hannah

Hej igen! Du borde absolut ge Lindbäck en till chans! Jag gillar böckerna jag nämnde samt hennes bok Välkommen hem! Den boken du läste är nog inte hennes bästa, så ge henne en ny chans tycker jag! ;) / Hannah!! :D