Harry Potter and the goblet of fire
Titel: Harry Potter och den flammande bägaren (Harry Potter and the goblet of fire)
Premiär: 18 november 2005 (Sv)
Längd: 157 min
Genre: Adventure, Family & Fantasy
Medverkande: Daniel Radcliffe, Emma Watson & Rupert Grint
Imdb-betyg: 7,6
 
Baserad på Harry Potter och den flammande bägaren av J.K Rowling
Länk till recension på bloggen.
 
Andra filmer i samma serie:
 
Handling: Harry Potter vaknar upp i sin säng av att ärret i pannan brinner som eld vilket är ett säkert tecken på att Voldemort är i närheten. Voldemort befinner sig i Harrys drömmar, om det nu verkligen bara är en dröm? Harry Potter kommer snart på andra tankar då VM-finalen i quidditch går av stapeln, lyckan blir dock inte långvarig när dödsätare entrar turneringen och någon lämnar ett av Voldemorts märken i skyn. Men inte ens dettta kan hindra den årliga tävlingen som Hogwarts i år är värd för, Triwizard-turneringen, där trollkarlar från andra skolor även bjuds in att delta. 
 
Omdöme: Det här är nog den delen i Harry Potter-serien som jag gillar minst då jag tycker att det är för mycket fokus på tävlingen och på Harry Potter själv. Däremot kan det vara den bästa filmen hittills då den för det första är mycket snyggare gjord (eventuellt tack vare teknikens förbättring under åren), för det andra aldrig känns så lång som över två timmar och för det tredje så förekommer lite verkligare känslor här än vad som har visats i de tidigare filmerna. Skådespelarna har blivit äldre och det både märks och syns, framförallt då det faktiskt förekommer lite flörtande här och var. Även om det aldrig sträcker sig längre än så. Den barnvänliga Harry Potter-eran är förbi där humorn var ett stort inslag utan här har mörkret nästan helt tagit över. Harry Potter himself har i princip tagit över för i den här filmen är det mycket solo som gäller och Hermiones kaxiga repliker och Rons roliga gestaltning försvinner i skymundan. Jag tycker att det är lite synd. Sist men inte minst vill jag erkänna att jag inte tycker att Daniel Radcliffe är en lysande skådespelare. Jag är ledsen men agerar man i samma film som bland annat Alan Rickman och Maggie Smith så krävs det lite mer för att stå ut som huvudperson.