Top Ten Tuesday - Bokcirkelböcker
 
Jag är inte medlem i någon bokklubb eller bokcirkel även om jag väldigt gärna skulle vilja hitta en! Hur hittar man en? Hur hittar man personer som är lika intresserad av böcker som en själv i verkliga livet? Jag får väl helt enkelt leta vidare, hålla ögon och öron öppna. Det är i alla fall veckans tema på Top Ten TuesdayTen Books I'd Love to Read With My Book Club. Jag fick bara ihop fyra den här gången men jag tycker att det räcker, i en bokcirkel är det ju (tyvärr) fler viljor som ska fram när det kommer till böcker. 
 
Finns så mycket att diskutera i den här kring bland annat könsidentitet och kärlek. Ps. Varför satte jag bara en trea i betyg på den här? Den är ju mycket bättre än så! 
 
Visst, jag gillade inte den här så mycket men jag tycker fortfarande att det kan agera diskussionsunderlag.
 
För att om man läser den här på djupet så finns det mycket att diskutera kring bland annat synen på kunskap och vad som egentligen gör oss mänskliga.
 
För vem kan sägas bära skulden i det inträffade? Vilken sida står du på?
 
 
 
 
 
#1 - Boklysten

Livbåten hade jag också på min lista .

#2 - Cecilie

David Levithan er en av mine absolutt favoritter!

Fin liste du har :)

#3 - Monika

Jag har inte läst någon av de där, men Livbåten har jag hört ett och annat om. Den verkar vara lämplig att diskutera :)

Svar: Ja, den var inte så jättebra att läsa "själv" tycker inte jag. Men det är ju de lite sämre böckerna som är lättare att diskutera. Samma sak när man skriver recension, lättare att peka på det som är dåligt än det som är bra ;)
Carolina Edvinsson

#4 - C.R.M. Nilsson

Jag satte också en trea på Jag, En och ångrar det inte. Jag gillade idén, men tyckte inte om utförandet.

Frankenstein skulle vara intressant att diskutera. Jag läste den i en engelskakurs och diskussionerna kring den kom aldrig riktigt igång, men med mer motiverade läsare kring en skulle det nog vara kul att diskutera den :)

Svar: Hm, jag kanske har förvrängt mitt minne av den. Borde kanske lita på mig själv mer och inte påverkas av andra attityder gentemot den. Nu har jag ju fått två medhåll på mitt betyg så det kanske kan stämma bra med hur jag upplevde den ändå ;) Ja, skolmiljön är ju inte alltid bra för diskussion har jag märkt. Det kanske är för mycket press på att leverera.
Carolina Edvinsson

#5 - MonsterSteffa

Jag håller med C.R.M. Nilsson, boken är bra.. men den håller inte hela vägen. Idén är jättefin, men det är det där MEN.
Jag tänker på den ofta, eftersom den är fin.

Svar: Det kanske är så. Jag har kanske romantiserat den för mycket efteråt..
Carolina Edvinsson