Fredagsfråga - Biografier
 
 
Fredagsfeeling! Fredagsfråga! Hur ställer du dig till biografier, memoarer och liknande? Är det något du läser, har du någon favorit, finns det någon du skulle vilja veta mer om eller är det något som du absolut inte är intresserad av?
 
Det slinker ner en del biografier ibland, jag vet dock inte riktigt varför för jag är sällan intresserad av personen bakom. Det är en så himla svår balansgång med biografier tycker jag, antingen vet man på förhand för lite om personen så att man går miste om alla referenser eller också vet man redan det mesta som står i boken. Men trots detta har jag ju såklart hittat en del guldkorn, de finns ju inom alla genrer. 
 
Jag gillade till exempel Göra sig kvitt Eddy Bellegueule som jag läste ganska nyligen dessutom. Jag gillade också Min pappa Ann-Christin och Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz som jag tycker är en lite annorlunda vinkling på genren. Sist men långt ifrån minst vill jag även nämna I kroppen min: resan mot livets slut och alltings början
#1 - Monika

Jag känner alltid lite att jag inte riktigt vet vad jag ska tro om allt som står i en biografi. När jag läser fiktion vet jag i alla fall att allt kan vara påhittat :)

Svar: Håller med! Ibland undrar man ju om de verkligen kan minnas allt..
Carolina Edvinsson

#2 - A ROOM OF MY OWN

Rosenbergs bok var väldigt bra, tyckte jag.

Svar: Ja, den är stark och fin.
Carolina Edvinsson

#3 - Johannas deckarhörna

Kan hålla med om att balansgången mellan intresse och förkunskaper kan vara svår.

Svar: Ja, känner särskilt så när jag läser om personer "före min tid" - jag saknar referensramen liksom.
Carolina Edvinsson

#4 - Evelina

Jag har länge tänkt att jag ska läsa I kroppen min, men det har inte blivit av än.

Svar: Ja, det är ju lite av en sådan bok som man både vill och inte vill läsa kanske.
Carolina Edvinsson

#5 - Helen/Midnattsord

Jag blev väldigt nyfiken på Göra sig kvitt Eddy Belleguele, läst din recension och den kommer hamna på Vill läsa listan! Så tack för tipset!

Svar: Varsågod! Den är ju väldigt kort så även om man inte gillar den så har den ju inte tagit så mycket tid i anspråk :)
Carolina Edvinsson

#6 - Hildesbokblogg

Tack för lite nya tips! :)

Ha en trevlig helg:)

#7 - Hildesbokblogg

Tack för liten nya tips :)

Ha en trevlig helg!

Svar: Detsamma! :)
Carolina Edvinsson

#8 - Bokdamen

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz kom också med på min jerka, stark bok. Min pappa Ann-Christin har jag länge tänkt att jag ska lyssna på men det har inte blivit av ännu.

Svar: Det är en fin bok!
Carolina Edvinsson

#9 - Lion´s Library

Ditt sista tips där skulle jag vilja läsa någon gång, men gruvar mig för jag blir så ledsen.. samtidigt som det kan vara bra att väcka tankarna lite och fundera.

Svar: Ja, det sätter ens egna liv lite i perspektiv om inte annat..
Carolina Edvinsson

#10 - Vargnatts bokhylla

I kroppen min var verkligen berörande läsning.

Svar: Ja, det gjorde ont.
Carolina Edvinsson

#11 - Marie Eggimann

Den sistnämnda ska jag försöka läsa någon gång.

Svar: Tungt såklart, men välskrivet. Du kan också lyssna på hans sommarprat, mycket var lite samma i boken upplevde jag :)
Carolina Edvinsson

#12 - Lena

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz verkar intressant. I kroppen min har jag stående bland mina olästa böcker i bokhyllan.

Svar: Båda är mycket läsvärda!
Carolina Edvinsson

#13 - annamariaa

Jag har gått på en föreläning med Ann-Cristin, det var väldigt intresant. Jag ska kanske läsa boken också. Kram

Svar: Boken är jättebra så kan verkligen rekommendera :)
Carolina Edvinsson

#14 - Maddes bokblogg

Tack för tipsen!

Svar: Varsågod! :)
Carolina Edvinsson

#15 - Cissi - Bokstunder

Jag har inte läst något av dina tips men funderat att läsa den första och tredje av dem. Det har bara inte blivit av.

Svar: Så är det tyvärr med många böcker man har på listan, varför har man inte mer lästid? ;)
Carolina Edvinsson

#16 - C.R.M. Nilsson

Jag vill läsa både Roxbergs och Rosenbergs böcker. De verkar intressanta.

Svar: Rekommenderar varmt! :)
Carolina Edvinsson

#17 - Holavedsbruden Ewa K

I kroppen min har jag funderat på att läsa, men inte vågat. Jag är en riktig fegis.

Svar: Ja, det är väl en sådan bok som man både vill och inte vill läsa.
Carolina Edvinsson

#18 - Boklysten

Jag läste I kroppen min och bestämde direkt att jag inte skulle läsa uppföljaren.

Svar: Uppföljare vill jag väl inte direkt kalla den. Man vet ju tyvärr redan hur det slutar. Och den andra är mer en samling av hans texter, om jag inte minns helt fel!
Carolina Edvinsson