Wursten och veganen
 
Titel: Wursten och veganen
Författare: Åsa Asptjärn
Antal sidor: 191 (Häftad)
ISBN: 97891 6389 4121
Publiceringsår: 2017
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 9-12 år
Första mening: "Jag heter Wursten och är tolv år."

Handling: Wursten, eller Bodil som hon egentligen heter, är tolv år och har precis slutat sexan. Det är sommarlov och Wursten börjar sakta inse att hon och Veronika inte längre är bästisar. Veronika har vuxit ifrån hemliga klubbar och serietidningar och vill hellre hänga med Emmy och prata om mens och killar. Då dyker plötsligt den nyinflyttade Diana upp och vare sig Wursten vill det eller inte så har Diana bestämt sig för att de ska bli kompisar, så det blir de. Så helt plötsligt, utan att Wursten egentligen kan förklara exakt hur det gick till, har hon genomfört sin första politiska aktion, fångat en iller och dessutom gjort inbrott för att byta ut alla korvar i kiosken mot vegetariska alternativ. 

Omdöme: Som alltid med Åsa Asptjärn så finns det en humoristisk underton i hennes böcker men jag måste säga att Emanuel Kent tilltalar mig mer än vad Wursten gör. Jag tycker inte att Wursten som karaktär känns lika rolig eller intressant som Emanuel och jag vet inte om det kan ha att göra med att målgruppen på böckerna är en annan? Att mer fokus läggs på handlingen för mellanåldern och att karaktärerna får mer utrymme att växa i böckerna för tonåringar? Jag vet inte om det är så men det är min spontana reaktion på just det här fallet. Sedan tror jag kanske att jag har lite extra höga förväntingar på karaktärerna i böcker som är skrivna av Åsa Asptjärn just för att hon är så himla bra på att göra karaktärerna till levande människor, en mästare på gestaltning helt enkelt. Så boken är fortfarande såklart väldigt bra och jag tänkte inte ens på att det var en bok skriven för tolvåringar vilket är ett bra betyg för det betyder att språket inte kändes så avskalat eller nedbantat bara för att anpassas. Så på det stora hela en väldigt bra bok men kanske inte en läsupplevelse som jag bär med mig en längre tid. Jag hoppas dock verkligen att den här boken hittar många läsare i målgruppen! 



Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Åsa Asptjärn:
Konsten att ha sjukt låga förväntningar (Emanuel Kent #1)
Manifest för hopplösa (Emanuel Kent #2)
Rimligt lyckade ögonblick (Emanuel Kent #3)