Sen kom vintern
Titel: Sen kom vintern
Författare: Per Gustavsson
Antal sidor: 25 (Inbunden)
ISBN: 97891 7813 0948
Publiceringsår: 2019
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Det är eftermiddag och Haren ligger på knä och rensar ogräs."

Recensionsexemplar från Lilla Piratförlaget. 

Handling: Haren arbetar i sitt morotsland, så som han gör varje dag året runt och varje dag är den andra lik. Men det gör inget för Haren älskar sina rutiner. Men så upptäcker han till sin förskräckelse några vita hårstrån i pälsen. Haren undrar om det är nu det tar slut, om det är nu han dör? När han går ut nästa morgon är hela världen vit. Haren drabbas av en livskris. Men inget ont som inte har något gott med sig och Haren tvingas anpassa sig efter den nya situationen och det visar sig inte vara så farligt som han befarat. 

 
Omdöme: Den här boken har blivit nominerad till Augustpriset och det är klart att det höjer förväntningarna avsevärt. Efter att nu ha läst den måste jag ändå säga att det är ett lite oväntat val ändå? Den känns liksom inte så speciell? Den är absolut bra på alla sätt och vis och jag gillar hur illustrationerna går från mörkt till ljust, från allvar till humor och att de känns både lekfulla och genomtänkta. Jag gillar hur man som läsare kastas mellan humor och allvar, från trivialiteter till döden och att den behandlar ett ämne som ändå kan ligga målgruppen ganska nära. Eller det gäller väl oss alla egentligen, vi står väl alla någon gång inför en förändring som känns läskig eller utmanande eller till och med skrämmande och oöverstiglig. Så egentligen kanske inte valet är så konstigt ändå. Det är bara lite oväntat att en bok som ändå känns ganska kommersiellt gångbar snarare än konstnärlig (på det lite svårare sättet) har fått en nominering. Egentligen är det ju bra, ett val för barnen. Så värd en nominering alltså? Ja, jag antar det! Jag gillade den i alla fall väldigt mycket och även om jag inte tror att det är årets Augustprisvinnare så hoppas jag att den genom sin nominering når ännu fler nyfikna läsare. Kul också för Per Gustavsson som får en bok nominerad där han står bakom både text och bild, det är han verkligen värd! 


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Per Gustavsson:
Om jag var en elefant
Prinsessan och den fasansfulla björnen
Badbaljan
När prinsar stannar hemma
Den förskräckliga historien om Lilla Hon (Illustratör)
Amy, Aron och anden (Illustratör)
Om dagen tar slut (Illustratör)
En glass i granngalaxen (Illustratör)
Äskil äter träd (Illustratör)
Familjen Knyckertz och födelsedagskuppen (Illustratör)
Vad gör du om jag får en vän? (Illustratör)
Nils hjälper laget (Illustratör)
Stig (Illustratör)
Under mattan (Illustratör)
Kan du lyfta en fröken? (Illustratör) 
Berit älskar russin (Illustratör)
Jag har ett slott i skogen (Illustratör)