Hämnaren
 
 
Titel: Hämnaren
Författare: Dan Buthler & Dag Öhrlund
Antal sidor: 307 (Inbunden)
ISBN: 97891 7461 3780
Publiceringsår: 2015
Serie: Jacob Colt #10 Christopher Silvferbielke #6
Originaltitel: -
Första mening: "Helen Westers ansiktsuttryck var obetalbart."
 
Handling: Christopher Silvferbielke har inlett sin politiska karriär inom kristdemokraterna och det dröjer inte länge förrän han når den absoluta toppen. Samtidigt jobbar han fortfarande med Planen och allt verkar gå som planerat. Han sneglar även allt oftare på sin lista över personer som han ska åtgärda men det verkar nästan som om systern Anna kommer att komma näst på tur för trots att hon är skyldig Christopher en tjänst så tycks hon ha något som han saknar - ett samvete.
 
Omdöme: Jag vet i ärlighetens namn inte varför jag inte bara slutar att läsa den här serien, för att jag för en gångs skull är i fas antar jag? Och för att jag alltid vill slutföra påbörjade serier. Men det är nästan så att jag är på väg att ge upp nu, för det här är inte bra. Det är upprepningar efter upprepningar och det känns som om en stor del av boken är en sammanfattning från vad som har hänt i tidigare böcker (trots att en renodlad sådan sammanfattning redan finns längst bak i boken för den som behöver) och resten av boken innehåller sex och mord. Det börjar bli tjatigt med Christoper Silvferbielke som en urpsykopat som helt saknar hämningar och som aldrig åker fast för något som han gör. Det blir inte trovärdigt ens för en skönlitterär bok. Dessutom är det alldeles för mycket Christopher och för lite av alla andra karaktärer, det måste ju finnas någon mer än Jacob Colt som reagerar på att människor i Christophers närhet försvinner? 
 
Hela boken känns bara som en lång transportsträcka mot något som aldrig kommer och boken avslutas givetvis med en cliffhanger som gör att det är upplagt för ännu en bok. Inte helt oväntat. Inte heller i den här boken får vi veta mer om den hemlighetsfulla Planen och jag börjar trättna på att bli hängande i luften. Alla sexscener som är som en orgie i sadistiskt sex och som aldrig tillför historien något är också en sak som jag har svårt att värja mig för. Redan tidigt i serien tyckte jag att hela boken andades för mycket sexism och det har inte förändrats till det bättre. Varför kan inte en enda kvinna som Christopher ligger med anmäla honom för våldtäkt? Varför verkar det som om alla kvinnor har en inneboende lust till att bli dominerade, att det bara handlar om att någon ska plocka fram det? Varför kan det inte finnas en enda verklighetstrogen karaktär som motpol till allt bisarrt som sker?
 
Varför läser jag ändå då serien? Dels för att jag vill kunna prata om den med de som har läst den och faktiskt otroligt nog tycks uppskatta den. Dels för att jag tror att jag har någon slags sjuk grej för att läsa sådant som jag på förhand vet att jag inte kommer att gilla, som om det uppstår någon slags hatkärlek, som om jag behöver något som kan irritera mig för att få utlopp för lite aggressioner. Sedan är den ju väldigt lättläst och snabbläst vilket ger mig en bok att lägga till högen mot målet på 100 böcker i år. 
 
 
Betyg: 1/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Dan Buthler & Dag Öhrlund:
Mord.net (Jacob Colt #1)
En nästan vanlig man (Jacob Colt #2) (Christopher Silvferbielke #1)
Förlåt min vrede (Jacob Colt #3) 
Grannen (Jacob Colt #5) (Christopher Silvferbielke #2)
Återvändaren (Jacob Colt #7) (Christopher Silvferbielke #3)
Uppgörelsen (Jacob Colt #8) (Christopher Silvferbielke #4)
Erövraren (Jacob Colt #9) Christopher Silvferbielke #5)
 
#1 - [Anna]

Jag gav upp redan på förra boken, less på cliffhangers och att serien egentligen bara trampar fram och tillbaka :( Får se om jag kommer läsa den här i framtiden...

#2 - Monika

Jag gav upp efter Återvändaren, vilket är en otroligt ovanlig händelse. Precis som du så vill jag gärna läsa klart serier, men jag insåg där och då att man inte kom framåt alls. Det var bara samma sak hela tiden...