Om du såg mig nu
 
 
Titel: Om du såg mig nu
Författare: Sofia Nordin
Antal sidor: 180 (Kartonnage)
ISBN: 97891 2970 3153
Publiceringsår: 2017
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 12-15 år
Första mening: "Vad kan jag säga?"
 
Handling: Esmael var en av få som överlevde febern men det gjorde också Ella, fantastiska Ella som Esmael blir förälskad i men som alltid gör som hon själv vill. Ella sticker till Umeå för att leta rätt på fler människor som har överlevt febern och när Esmael får veta det så följer han efter. Han skulle ju göra vad som helst för Ella men frågan är om hon känner samma sak för honom. 
 
Omdöme: För det första måste jag återigen säga (jag påpekar det varje bok som ingår i den här serien) att det här inte är en fristående bok utan att den tjänar på att man har läst de tidigare delarna i serien, för ja det är en serie. Så nu har vi det utrett med en gång. Jag hänger liksom inte ens med på allt eftersom det var så länge sedan jag läste de andra delarna och det gör att man tappar helheten lite, jag minns liksom inte vilka de andra karaktärerna som de pratar om är och jag minns inte vad som har hänt. Visst går det att förstå handlingen i boken ändå men jag tror ändå att mervärdet i att veta vad som har hänt tidigare ger mer till upplevelsen. 
 
Huvudpersonen som vi får följa i denh är boken, Esmael, kan jag inte bestämma mig för om jag gillar att läsa om eller inte, vilket i sig är ett ganska bra betyg eftersom det gör att han känns på riktigt. Han är inte en person som man autmatiskt hejar på men heller inte en person som man direkt avfärdar. För trots att vi får följa hans perspektiv så känns han fortfarande lite konstig? Men någon måste väl bli lite galen av att nästan hela mänskligheten har dött. Det har ju faktiskt irriterat mig lite i de tidigare böckerna, att alla är så väldigt rationella och att ingen verkar genomgå något form av sammanbrott. Alla vill hjälpa varandra och det är långt ifrån den där lite mer vanliga skildringen av att människan nästan blir djurisk när den egna överlevnaden står på spel. Lite av sådant kanske börjar skymta i den här boken men det är bara en glimt än så länge. 
 
Jag har också lite svårt att se hur den här historien ska kunna knytas ihop på ett bra sätt, för ingenting kan ju hålla på för evigt. Jag saknar lite en början, mitt och slut på böckerna eftersom de till största delen kretsar kring hur de ska få tag på mat och hur de ska överleva nästa årstid. Ibland blir de osams men sedan inser de att de inte kan överleva om de inte hjälps åt och så blir de sams igen. Men jag tycker att karaktärerna är väldigt bra beskrivna och de känns som riktiga personer där ingen är helt igenom god eller vad man ska kalla det utan alla har dåliga sidor. Boken är dessutom ganska snabbläst och jag antar att jag kommer att läsa fortsättningen eftersom jag dels är i fas med utgivningen vilket alltid är en fördel men också för att jag är nyfiken på vilket perspektiv boken kommer att skifta till nu. 
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus
 
Böcker som jag tidigare har läst av Sofia Nordin:
 
 
#1 - Maria

Kul att det kommit en ny bok i serien. Har läst de tidigare delarna och vill läsa fortsättningen.

#2 - Lotta

Det blir ingen fortsättning, detta är sista delen! Har sån ångest över slutet!

Svar: Va!? Är det sant? Men det är ju jättekonstigt! Men fattar att det inte går att knyta ihop säcken på något smidigt sätt heller..
Carolina Edvinsson