Den rödaste rosen slår ut
 
Titel: Den rödaste rosen slår ut
Författare: Liv Strömquist
Antal sidor: 171 (Häftad)
ISBN: 97891 7775 0918
Publiceringsår: 2019
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: -

Handling: Hur kommer det sig att Leonardo Di Caprio har varit tillsammans med 23 baddräktsmodeller men inte blivit kär i någon av dem? Kan det bero på den samtid som vi lever i just nu? Konsumtionssamhället? Beror det på narcissism eller biologi? Har han bara inte träffat den rätta? Och är det så att vi alla blir mer och mer lika Leo i jakten på kärleken? I den här boken undersöker Liv Strömquist med hjälp av filosofer, poeter och författare hur det egentligen står till med kärleken i vår tid, har synen på den förändrats? 

 
Omdöme: Som alltid med Liv Strömquist så är det väldigt tänkvärt, läsvärt och bottnar väldigt tungt i filosofi, psykologi och vetenskap. Det känns helt enkelt som att man både lär sig saker samtidigt som det väcker tankar och känslor. Det är dock inte alltid positiva känslor och ibland väcker den lite jobbiga tankar, för vi lever ju mitt i den här "kärlekslösa" tiden som Liv Strömquist beskriver och ibland kan det komma lite för nära ens egen verklighet. Det är klart att hon inte beskriver verkligheten som kärlekslöst men alltihop går ju ut på att vi inte längre vågar känna efter eller gå på magkänsla eller följa hjärtat fullt ut utan nu sker allt oftare rationella beslut. Och jag känner igen mig, det gör jag. Jag är ingen obotlig romantiker och heller ingen stor känslomänniska så det är klart att jag känner mig träffad. På samma sätt kommer kanske andra sidan romantikgränsen att känna att de inte är ensamma, att det inte är fel att vänta på den stora kärleken och att det faktiskt aldrig är ens eget fel att man inte har känt den där hjärtslitande känslan än. 

Med andra ord fortsätter Liv Strömquist att hålla sin fana högt och jag anser att hon är den bästa av våra svenska serietecknare. Vilket jag säger utan att ha läst alltför många men tycka måste man väl få ändå? Jag saknar kanske lite den där humorn som gör att det blir lite lättare att ta sig igenom seriealbumet i en sittning. Det källhänvisas till många stora tänkare och ibland känner jag att det blir lite för tungt och invecklat för att det på riktigt ska nå mig. Men så är jag ju också i en fas i livet där hjärnan är lite mosig och det inte krävs mycket för att det ska kännas lite motigt. Hur som helst, alla borde läsa. 


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Liv Strömquist:
Kunskapens frukt
Hundra procent fett