Bilder av henne
 
Titel: Bilder av henne
Författare: Karin Slaughter
Antal sidor: 525 (Inbunden) 
ISBN: 97891 5093 3536
Publiceringsår: 2018 
Serie: -
Originaltitel: Pieces of her
Första mening: "I åratal, även medan hon fortfarande älskade honom, hade en liten del av henne hatat honom på det där barnsliga viset som man avskyr något man inte kan kontrollera."

Handling: Andrea vet allt om sin mamma Laura: Hon vet att hon har bott hela sitt liv i den lilla kuststaden Belle Isle, där alla känner alla. Hon vet att hennes mamma inte har några som helst hemligheter. För vi känner ju alla våra mödrar utan och innan. Eller? En dag, under en vanlig shoppingtur i gallerian, tar bådas liv en våldsam vändning. En ung man attackerar utan förvarning flera människor och Laura är den som oskadliggör honom på ett oroväckande kallblodigt sätt. Med ens riktas polisens misstankar från mannen mot Laura. Har Andreas mamma gjort sig skyldig till mord? Vem är hon egentligen? Andrea tvingas ge sig av på jakt efter svar. Ett sökande som för henne över hela USA och trettio år tillbaka i tiden, till en tid när Laura hade ett annat namn och levde ett helt annat liv.

Omdöme: Nu börjar min nyförälskelse, som började så starkt, för Karin Slaughter att avta. Det här blev en långdragen läsning och så vill jag inte ha mina deckare eller thrillers. Jag tycker också att det språkligt börjar bli lite tjatigt, det är klart att alla författare har en stil och kanske behöver jag bara ta en paus från Karin Slaughter just nu. När jag kommer tillbaka kanske jag inte ser det jag upplever som brister. Men det jag är allra mest trött på är hur hon framställer sina kvinnliga karaktärer. I de tidigare böckerna har det handlat om männens kvinnosyn men här är det istället kvinnorna som genom ett ögonkast blir helt trollbundna av främmande män som inte vill dem väl. Det är klart att det måste vara svårt att porträttera kvinnor som stannar i relationer där männen misshandlar dem både fysiskt och psykiskt, det är ju en väldigt svår situation och att då beskriva de tankarna och känslorna på ett sätt som gör att läsaren förstår vad det är som gör att just den kvinnan har svårt att slå sig fri blir ju ännu svårare, men jag tycker inte att författaren ens kommer i närheten av att göra det på ett bra sätt här. Jag gillar inte att kvinnorna ser sig själva som offer, som att de inte har någon del alls i det som pågår och att männen kan vinka lite med lillfingret och så gör de vad som helst eftersom de bara suktar efter deras uppmärksamhet. Visst framträder andra sidor hos kvinnorna lite senare, när de väl blir mer självständiga, men även då är de fortfarande i männens grepp om än inte fysiskt. 

Boken är dock lite annorlunda gentemot de tidigare böckerna jag har läst av Karin Slaughter, den här är inte alls lika blodig eller våldsam utan den här bygger mer på mysterier och relationer. Den blandar även dåtid och nutid på ett snyggt sätt som gör att historien veckar ut sig och så småningom vävs ihop på ett bra sätt. 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible

Böcker som jag tidigare har läst av Karin Slaughter: 
De vackraste
Den goda dottern
De fördärvade 
Triptyk
 (Will Trent #1)
Fraktur (Will Trent #2)
I mörker gömd (Will Trent #3)