Kungariket
 
Titel: Kungariket
Författtare: Jo Nesbø
Antal sidor: 606 (Inbunden)
ISBN: 97891 0018 5596
Publiceringsår: 2020
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "

Recensionsexemplar från Albert Bonniers Förlag.

Handling: Roy är en mekaniker som lever ett enkelt liv uppe i bergen. Men friden störs när hans lillebror Carl återvänder till barndomstrakterna med en ny fru och högtflygande planer. Carl är en entreprenör och vill bygga ett stort hotell för att återuppliva bygden, men hemligheter från brödernas barndom gör sig snart påminda. Roy har alltid skyddat Carl, men kanske har lillebror gått för långt för att Roy ska kunna hjälpa honom denna gång. Ska han ta vara på sin broder?

Omdöme: Det tog en stund innan jag blev övertygad det måste erkännas, lite för lång tid egentligen med tanke på hur omfattande boken är och hade det varit en annan författare kanske jag till och med hade gått så långt som att jag hade lagt ifrån mig boken. Men som tur är så var det inte en annan författare och som tur var så höll jag ut lite till. För som boken växte på mig sedan, den växte och växte och växte och till sist var jag uppe alldeles för sent bara för att jag så gärna ville läsa klart den och absolut inte ville lägga ner den innan jag hade läst hur det hela slutade. Det var länge sedan jag hade den upplevelsen med en bok. Så tack för det!

För att vara Jo Nesbø så tycker jag att framförallt starten är lite långsam. Det är mycket bakgrundshistoria som ska presenteras och så är jag lite tveksam till att verkligen alla utsvävningar från själva handlingen verkligen måste vara med. Det är ju dessa som gör att boken blir lite orimligt lång. Det kanske hände att jag skumläste en halv sida då och då. Framförallt när en av karaktärerna, Shannon, hade lite för snäva och långa utläggningar. Men som sagt så ökade tempot successivt och ju mer jag läste desto mer imponerad blev jag dessutom av tekniken och formen på berättelsen, hur allt går i cirklar och kommer igen. Att vi återser samma händelser flera gånger, ibland bara ur ett annat perspektiv och ibland genom att man får en känsla

Betyg: 4/5

Böcker som jag tidigare har läst av Jo Nesbø:
Kniv (Harry Hole #12)
Törst  (Harry Hole #11)
Polis 
(Harry Hole #10)
Gengångare (Harry Hole #9)
Pansarhjärta (Harry Hole #8)
Snömannen (Harry Hole #7)
Frälsaren (Harry Hole #6)
Smärtans hus (Harry Hole #4)
Huvudjägarna
Sonen
Blod på snö
Macbeth
 
#1 - Monika

Jag kände nästan likadant i början, i alla fall vad gäller att jag tyckte den var långsam. När det vände vet jag inte, men plötsligt gick det knappt att lägga ifrån sig boken. Han är så fantastiskt skicklig, Nesbø.