Oändligt goda skäl till att läsa en bok
Häromdagen blev jag taggad av Lottens bokblogg att fylla på den här alldeles lysande listan som Boksystrar tog initiativ till och som nu har vandrat vidare från bokblogg till bokblogg. Listan berör anledningar till att plocka upp en bok och att faktiskt läsa den, vilka fördelar kan komma ur den handlingen? Jo, fler än bara ökad läsförståelse förstås som är den "mätbara" vinsten. 
 
Detta är vad vi har kommit fram till hittills:
1. Du blir bättre på att sätta dig in i hur andra människor tänker och agerar. //Boksystrar
2. I sällskap med en bok behöver du aldrig känna dig ensam. //En bok om dagen
3. Du kan resa genom tid och rum utan att lämna din läsfåtölj. //Hyllan
4. Du utvecklar ditt sätt att tänka. //What You Readin?
5. Du utvecklar ditt språk. //och dagarna går…
6. Du blir smartare, intressantare och mer socialt kompetent. //Enligt O
7. En bok kan innebära en total avkoppling från ett annars stressigt liv. //Carolina läser
8. Läsa gör dig lycklig! //Lingonhjärta
9. Därför att det är det bästa sättet att öva upp och få vistas i sin fantasi! //Fiktiviteter
10. För att man som läsare aldrig behöver gå till sängs ensam. //Beroende av böcker
11. Du kan uppleva äventyr vilken tid som helst på dygnet, vart du än är! //Boken är tankens barn
12. För att man kan träffa några av sina bästa vänner genom ett gemensamt intresse: böcker. //BokrecensionerNu
13. Med en bok lär du dig alltid något nytt. // Bokföring enligt Monika
14. När du läser en bok tar en annan människas fantasi dig på oanade vägar. // Lottens Bokblogg
 
15. Läsning kan fungera som en språngbräda till agerande
Hur tänker jag nu, tänker ni? Jo, om man vill göra något men inte vet hur man ska göra det så tar man oftast reda på det först och oftast gör man det genom läsning. Förutom möjligen när man ska installera något, då testar man sig fram först och läser bruksanvisningen sedan när det inte fungerar som det ska. Men det är ett undantag! Ett undantag som man dessutom aldrig lär sig. Det handlar om att tänka och ta reda på saker först innan man uttalar sig eller agerar i ett syfte. Något som både jag och många andra borde bli bättre på. Ibland vill jag bara kommentera samtliga statusar jag ser på Facebook och Instagram och Twitter med LÄS EN BOK! Några exempel:
 
"Gud, vilken snygg kropp du har fått!"
Mitt tips: Läs Kroppspanik
 
"Jag är för jämställdhet men inte feminism!"
 
"Hon kanske sa nej, men hon menade inte nej"
 
"Jag röstar på Sverigedemokraterna"
Mitt tips: Sluta med det! Och läs till exempel En av oss
 
Jag säger inte att böckerna automatiskt förändrar människors världssyn eller samhällsbild eller agerande men jag säger att de kan göra det och jag säger att innan man uttalar sig väldigt dumt så borde man läsa på lite först. Jag skulle aldrig skriva en uppsats utan att läsa in mig på ämnet först så varför ska jag då bygga mina personliga åsikter på myter om hur jag tror att det är? Jag säger inte att böcker kommer med ett svar eller en absolut sanning utan jag säger att de får dig att reflektera över hur du ser på saker och att de kommer att ha en betydande roll över hur du väljer att agera i framtiden. Läsningen kommer att fungera som en språngbräda för ditt fortsatta agerande.
 
 
 
Och med den här långa utläggningen lämnar jag över stafettpinnen till Jonna med förhoppningen om att listan fortsätter att leva vidare en bra stund till. 
 
#1 - Lottens Bokblogg

Så sant så sant! Klokt skäl :-)

Svar: Ja, det tog faktiskt inte så lång tid att komma på som jag trodde ;) Även om den kanske liknar andra punkter på listan lite förstås..
Carolina Edvinsson

#2 - Jonna Lindberg

Åh vad roligt, klart jag vill! Ska klura lite på den och återkomma under dagen :) Roligt att läsa ditt bidrag och motivering också.