Kaosutmaningen
Den här "kaosutmaningen" har cirkulerat på så många bloggar nu att ingen kan ha undgått att se vad den innebär. Min första tanke var: "Vilken kul och udda utmaning! Men jag har ju redan så många utmaningar på gång.." så jag tänkte inte vara med men nu har jag ångrat mig! Man får väl ångra sig va? Jag vill ju inte vara en av få som inte får vara med och ha kul under året, som om jag skulle stå bredvid lekplatsen när andra barn leker. Ursprungligen kommer utmaningen från den här bloggen (eller ja den svenska versionen i alla fall) Och jag räknar som så många andra, redan från årets start till årets slut. Fast jag kommer nog inte aktivt att läsa böcker bara för att de är med på listan, utan den får bli mer som en bonus! Det var en lång utläggning om något som egentligen är ganska simpelt. Nu kör vi!
 
 
 
 
 
 
1. Läs en bok vars originaltitel är på svenska.
Johanna Nilsson - Jag är den som skall komma
 
2. Läs en bok som är skriven av en nu avliden författare.
Jane Austen - Stolthet och fördom

3. Läs den sista delen av en trilogi eller serie.
 
4. Läs en bok med två personer på omslaget.
Lindbäck & Bjärbo - Vi måste sluta ses på det här sättet

5. Läs en bok som publiceras 2007.
Buthler & Öhrlund - Mord.net

6. Läs en bok vars titel består av tre ord (som till exempel Sagan om Ringen).
Christopher McDougall - Born to run

7. Läs den första volymen av en serie eller trilogi.
Veronica Roth - Divergent

8. Läs en bok som handlar om vampyrer.
Kami Garcia & Margaret Stohl - Beautiful chaos (tyyyp vampyrer, de suger ju ändå blod!)

9. Läs en bok som har över 600 sidor.
Jo Nesbø - Polis

10. Läs en bok vars författare har ett M i för-och efternamn.
Jamie McGuire - Underbara Helvete

11. Läs en bok vars omslag är mestadels rosa.

12. Läs en bok med ett par på omslaget (ett romantiskt par, jfr. fjärde punkten).

13. Läs en bok med träd på omslaget.
Kami Garcia & Margaret Stohl - Beautiful creatures

14. Läs en bok från ett, för dig, nytt förlag.
Andreas Roman - Doktor Joseph

15. Läs en bok som snart kommer på film (under 2013 eller 2014).
Lauren Oliver - Delirium

16. Läs en bok som har mindre än 300 sidor.
Victor Bernhardtz - Skitliv

17. Läs en bok som publicerades under 2013.
Christin Ljungqvist - Fågelbarn

18. Läs en bok som handlar om älvor eller alver.
Cassandra Clare - Stad av skuggor

19. Läs en bok med en av de fyra elementen på omslaget.
Cilla & Rolf Börjlind - Springfloden

20. Läs en bok som är skriven av en författare under 30 år.
Isabella Löwengrip - Egoboost

21. Läs en bok med ”The” i början av titeln.
F. Scott Fitzgerald - The Great Gatsby

22. Läs en bok som handlar om demoner eller andar.
Christin Ljungqvist - Kaninhjärta

23. Läs en bok vars titel innehåller sju ord (jfr. sjätte punkten).
Göran Rosenberg - Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz

24. Läs en dystopi.
Tahereh Mafi - Rör mig inte!

25. Läs en bok vars omslag är mestadels röd.
J.K Rowling - Den tomma stolen

26. Läs en (översatt) bok vars omslag är samma som originalet.
Caitlin Moran - Konsten att vara kvinna

27. Läs en bok om tidsresor (som till exempel Tidsresenärens Hustru).
Maggie Stiefvater - Kretsen    (Jo, lite tidsresor innehåller den faktiskt!)

28. Läs en bok vars huvudperson har speciella kunskaper/egenskaper/krafter.
Lev Grossman - Magikerna

29. Läs en debutroman.
Suzanne Collins - Gregor från Ovanjord

30. Läs en fristående bok.
Stephen Chbosky - Wallflower

31. Läs en bok utan människor på omslaget.

32. Läs en bok vars omslag är mestadels vit.

33. Läs en bok som publicerades 2012.

34. Läs en bok som i originalspråk varken är svenskt eller engelskt.
Ursula Poznanski - Saeculum

35. Läs en bok om änglar.
Laini Taylor - Mörk ängel
 
33/35
#1 - Pockethexan

Den här utmaningen har jag inte sett, måste helt klart "låna" den, det e väl OK?

Tänkte kika in för att tala om att det ännu är några dagar kvar på min utlottn. av 3 ex. av Marcus Birros bok "Släng alla kartor". En stark memoarbok av hans år mitt i livet o jag kan säga att det är inte en bok som lämnar en oberörd...o vart skulle den passa in i dina luckor som du inte har gjort på utmaningen? Säkert någon stans!

Kramis o Lycka till i tävl. för visst vill du väl va me igen?!

O Glad Påsk också!

Svar: Inte? Tycker den har cirkulerat vilt på många bloggar, men tur du fick syn på den nu i alla fall :)
Och klart att jag vill vara med, ska genast kolla upp! Tack för tipset ;)
Carolina Edvinsson

#2 - Zelly

Denna utmaning har verkligen exploderat, kul :) har själv funderat på att anta den, får se hur det blir :)

Svar: Ja verkligen, kunde typ inte ungå att vara med! ;) Klart att du ska vara med, jag kör ju inte så seriöst. Bockar av om någon bok som jag har läst passar liksom. Så du behöver ju inte känna någon press direkt.
Carolina Edvinsson

#3 - Mia Eggimann

Ja kul utmaning man kanske skulle haka på ändå.
De man klarar är ju bra nog
Mia

#4 - Ylva

Detta är ju en utmaning som lockar, har sett den på flera bloggar men inte kunnat bestämma mig.....Får ta ett beslut under påsken :)

Svar: Ja, den har verligen fått genomslag! Jag kör ju inte så seriöst, bockar bara av om det råkar vara en bok som passar (:
Carolina Edvinsson

#5 - Lisa

Det märks att jag inte varit så "aktiv" i bokbloggsvärlden den senaste tiden, för jag har totalt missat den här utmaningen! Den verkar dock vara väldigt kul, så jag ska göra den jag med. :)

Svar: Haha. ja den har varit ganska svår att missa annars ;)
Carolina Edvinsson